Slootjesexpeditie Jeugd was een groot succes!

Gepubliceerd op 25 juni 2026door

18 Enthousiaste kinderen stonden klaar voor de slootjesexpeditie.

Rose vertelde even heel kort waarom dit gebied zo’n slootjesgebied is geworden. Heel lang geleden was het hier een groot moeras, waar bijv. Shrek zich erg in thuis voelt. De mensen wilden juist stukken droge grond. Dus gingen ze sloten graven, zodat het water kon wegstromen. In de slootjes leven niet alleen vissen, maar ook heel veel kleine beestjes. Wij gaan kijken welke we kunnen vinden.

Bepakt met teilen, schepnetten, loeppotjes, zoekkaarten en 2 parasols, want het wordt warm, gingen we op pad naar een sloot aan de rand van het Hoge Bergse bos. Daar werd nog voorgedaan hoe je rustig met het schepnet achtjes moet draaien.

Al gauw zat de eerste vangst in de teilen. Na een paar keer een net ‘vol’ krioelt het in de teilen van allerlei kleine beestjes en enkele visjes . Ze bewegen allemaal op hun eigen manier, sommige zijn heel snel. Uit de teil worden de beestjes in een loeppotje of cuvet overgezet. Zo kan iedereen ze heel goed zien. Met behulp van de zoekkaarten zoeken we de juiste namen erbij. Deze hebben we gevonden: schaatsenrijder, bootsmannetje, watertor larve, haftenlarven, muggenlarven en jufferlarven.

Vanaf het bruggetje konden we met een eenvoudig ‘dieptelood’ zien tot hoe diep het water redelijk helder is, want ook waterplanten en -diertjes hebben licht nodig.

Zo ging de ochtend snel voorbij. Voorzichtig werden alle diertjes weer terug gezet in de sloot. En weer bepakt en zeer tevreden liepen we weer terug naar het Trefpunt.

We zien jullie allemaal heel graag weer terug op vrijdagavond 11 september op onze vleermuizenavond!